Αξιοποιώντας ολιγόλεπτα βίντεο και καθοδηγώντας τους μαθητές/ τις μαθήτριες με ερωτήματα τους ασκούμε στην ανάγνωση πολυτροπικών κειμένων.
Η σειρά τέτοιων ολιγόλεπτων βίντεο των Glossa Productions, μια δημιουργία νέων φιλολόγων-γλωσσολόγων που αξιοποιούν τα οπτικοακουστικά μέσα για να απευθυνθούν στους νέους και να τους ευαισθητοποιήσουν σε θέματα γλώσσας, μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για προβληματισμό, για άσκηση κριτικής ανάγνωσης πολυτροπικών κείμενων και παραγωγής λόγου. Ερωτήσεις κλειστού τύπου, σύντομης ανάπτυξης και παραγωγής λόγου με τη μορφή παραγράφου/παραγράφων αποτελούν μια καλή και ευχάριστη άσκηση μελέτης του λόγου των πολυτροπικών κειμένων (βίντεο) μέσα στην τάξη. Επίσης, είναι δυνατόν τέτοιες παραγωγές να λειτουργήσουν παραδειγματικά και να ωθήσουν τους μαθητές και τις μαθήτριες στην παραγωγή δικών τους πολυτροπικών κειμένων.
Ακολουθεί ένα παράδειγμα σύντομου κριτηρίου αξιολόγησης με θέμα τη διγλωσσία, όπου η διγλωσσία νοείται ως η χρήση από ένα άτομο ή μία κοινότητα δύο διαφορετικών γλωσσών, από τις οποίες συνήθως η μία είναι η μητρική και η άλλη η επίσημη κρατική. Το κριτήριο αξιολόγησης βασίζεται στο βίντεο των Glossa Productions ανεβασμένο στο youtube με τίτλο “Διγλωσσία: Good for you!”. Κάνε κλικ εδώ για να δεις το βίντεο. Και κλικ εδώ: Βλάχος Δημήτρης_Διγλωσσία_πολυτροπικό κείμενο_Διγλωσσία_ερωτήσεις για να κατεβάσεις το κριτήριο σε word.
Πολυτροπικό κείμενο : Glossa productions, “Διγλωσσία: Good for you!”
Ερωτήσεις
- Τι σημαίνει διγλωσσία;
α. το να μην καταλαβαίνεις τη γλώσσα του άλλου
β . το να χρησιμοποιεί κάποιος ως ομιλητής στην καθημερινή του ζωή δύο γλώσσες
γ. γενετική ανωμαλία της στοματοφαρυγγικής κοιλότητας που αντιμετωπίζεται μόνο χειρουργικά
- H Sasa είναι:
α. Μέθοδος εκμάθησης ξένων γλωσσών
β. Μαθήτρια που δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα με τη διγλωσσία της.
γ. Μαθήτρια που η διγλωσσία της τής προκαλεί άγχος και φόβο ότι δεν θα τα καταφέρει να μάθει ξένες γλώσσες.
δ. Πανεπιστήμιο στο οποίο εργάζεται ο δρ. Lingofsky
- Στις παρακάτω προτάσεις απαντήστε με Σωστό ή Λάθος. Σε περίπτωση λάθους γράψτε στη σωστή απάντηση.
α.Η διγλωσσία αντιμετωπιζόταν παλιά ως πρόβλημα
β.Σήμερα οι γλωσσολόγοι θεωρούν ότι όποιος είναι δίγλωσσος δεν μπορεί να μάθει καλά ούτε τη μία γλώσσα ούτε την άλλη.
γ.”Όποιος είναι δίγλωσσος δυσκολεύεται πολύ να μάθει μια τρίτη γλώσσα”: Αυτή η άποψη γίνεται αποδεκτή σήμερα από τους γλωσσολόγους.
- Στο βίντεο “Διγλωσσία: Good for you!” γίνεται αναφορά σε δύο γλώσσες χωρίς όμως να ακούγεται το όνομά τους. Ποιες είναι αυτές οι γλώσσες και με ποιους τρόπους δηλώνονται στο πολυτροπικό κείμενο (οπτικουακουστικό μέσο)
5.Σύμφωνα με τον δρ. Lingofsky οι δίγλωσσοι έχουν πλεονεκτήματα ή μειονεκτούν στην προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή σε σχέση με τους μονόγλωσσους; Ποια τα επιχειρήματά του; Μπορείτε να προσθέσετε και άλλα δικά σας;