Σκοπός της διδακτικής αυτής πρότασης είναι η ανάπτυξη της πολιτειότητας μέσω του ιστορικού γραμματισμού σε ό,τι αφορά στον ρόλο που διαδραμάτισε η ιδέα του έθνους στη νεότερη ιστορία.
Ειδικότερα επιδιώκονται οι παρακάτω στόχοι του ιστορικού γραμματισμού:
- Η κατανόηση της ιστορικότητας της ιδέας του έθνους στη νεότερη και σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία (1780-1945). Α΄ Φάσεις του εθνικισμού: φιλελεύθερος εθνικισμός 1780-1815, επαναστατικός εθνικισμός 1815-1871, επεκτατικός εθνικισμός 1871-1914, ολοκληρωτικός εθνικισμός 1914-1945). Β΄ Τυπολογία εθνογένεσης: 1. κράτος-έθνος (Δυτική Ευρώπη) και 2. έθνος-κράτος (Κεντρική – Ανατολική Ευρώπη).
- Μεθοδολογία ανάλυσης εικαστικών έργων ως ιστορικών πηγών
- Κριτική προσέγγιση και ερμηνεία κειμένων, ψηφιακών χαρτών, εικαστικών έργων.
Ακολουθεί το υλικό που παρουσιάστηκε κατά την επιμόρφωση:
Α΄ Μεθοδολογία ανάλυσης εικαστικών έργων:
Δημήτριος Βλάχος Ανάγνωση εικαστικών έργων
Β΄Διαφάνειες με εικαστικά έργα, επιλεγμένα κείμενα και ψηφιακούς χάρτες αναφορικά με την ιδέα του έθνος στη νεότερη ιστορία:
Δημήτριος Βλάχος – Η περιπέτεια του εθνικισμού
Γ΄Βιβλιογραφία, υποστηρικτικά κείμενα για το εικαστικό υλικό, σχετικά άρθρα δημοσιευμένα στο διαδίκτυο:
Κείμενα για το εικαστικό υλικό
Ντελακρουά, Η ελευθερία οδηγεί τον λαό, ανάλυση
Ντελακρουά, Η ελευθερία οδηγεί τον λαό, ανάλυση του πίνακα
aksiopoiisi_pigon_sti_didaktiki_praksi_2010
Οι πόλεμοι της Ιστορίας Αντώνη Λιάκου
Μία εξαιρετική διπλωματική διατριβή θεωρητικής θεμελίωσης του ρομαντικού εθνικισμού (στα γερμανικά): Theorien und Konzepte nationaler Erziehung von der Deutschen Romantik bis zum Nationalsozialismus
Die Geburt des Nationalismus aus dem Geist der Romantik
Δ΄ Αξιολόγηση επιμόρφωσης
Συνάδελφοι που επιθυμούν να αξιολογήσουν στο σύνολό της την επιμόρφωση και το υλικό που παρατίθεται εδώ προς χρήση στη διδακτική πράξη μπορούν να το κάνουν με την αποστολή email στις προσωπικές μου διευθύνσεις divlacho@gmail.gr, divlacho62@yahoo.gr ή στην υπηρεσιακή sym02-rod@sch.gr. Προτάσεις και ιδέες βελτίωσης είναι ευπρόσδεκτες και λειτουργούν ανατροφοδοτικά.